Groeien

Heeft mijn bedrijf een website nodig?

Het blijft de vraag van één miljoen voor zelfstandigen en kmo’s: heeft mijn bedrijf een professionele website nodig? En zo ja, wat komt daar dan allemaal bij kijken?

Het blijft de vraag van één miljoen voor zelfstandigen en kmo’s: heeft mijn bedrijf een professionele website nodig? En zo ja, wat komt daar dan allemaal bij kijken? Wat is nu juist het verschil tussen een goede en slechte website? Het aanbod van websitebouwers is overweldigend en vaak schermen ze met termen als SEO en responsive websites. Hoe weet je dan wat jij nodig hebt voor jouw onderneming? En waarom zou je moeten investeren in een professionele website als je bedrijf toch al goed draait? Allebei terechte vragen. In deze blog geven we je antwoorden en kom je te weten:

  • Wanneer een professionele website vooral een goede website moet zijn die precies doet wat jij nodig hebt
  • Wat zo’n professionele website vandaag de dag eigenlijk inhoudt
  • Welke valkuilen je als hardwerkende ondernemer best vermijdt wanneer je nadenkt over een nieuwe website

We geven je ook:

  • Een concreet rekenvoorbeeld van een onderneming die investeert in een website en bijbehorende marketing
  • Een checklist met voorwaarden waar élke bedrijfswebsite aan moet voldoen

Zo kun je slim zélf beslissen over de online noden voor jouw bedrijf.

Wanneer is een website een goede website?

Hoe weet je eigenlijk of een website wel doet wat ze moet doen? Het antwoord is eenvoudig: een website is pas goed als ze jouw zaak vooruit helpt. Extra klanten, meer zichtbaarheid, een hogere omzet, of net tijdwinst bij het aanvragen van offertes; het kan allemaal. Je zaak is uniek, en dus zijn je doelstellingen dat waarschijnlijk ook.

Een website laten maken die er op het eerste gezicht mooi uitziet, is eigenlijk helemaal niet zo moeilijk. Dat kost dan ook helemaal niet zoveel. Maar wat heb je aan een goedkope website die niets oplevert? Dan kun je net zo goed helemaal géén website hebben.

Een goede website brengt dus iets op: ze levert meerwaarde voor je bedrijf. Je kunt je website ook wel vergelijken met een verkoper die de klok rond voor jou aan de slag is. Je website staat immers dag en nacht klaar om je bezoekers en potentiële klanten te overtuigen om voor jou te kiezen… Maar net zoals bij verkopers komen ook websites in allerlei vormen en maten. Je kiest dus best een website die precies doet wat jouw bedrijf nodig heeft.

“Een website is pas effectief als ze jouw zaak ook vooruit helpt: bijvoorbeeld met extra klanten, hogere zichtbaarheid, of tijdwinst.”

Een afbeelding

Wat houdt een professionele website allemaal in?

Laten we even een kijkje nemen onder de motorkap van een effectieve website. Want wat je niét ziet, is nog veel belangrijker dan het visuele plaatje. Want dat zijn namelijk de dingen die ervoor zorgen dat je website ook scoort en die mensen overtuigen om bij jouw zaak aan te kloppen en niet bij de concurrentie. Vooraleer je een website laat bouwen door een partner, vraag je hem of haar best even door over de aanpak voor de volgende onderwerpen:

  • Strategie
    Wat wordt de overkoepelende aanpak en wat is het belangrijkste doel van je website? Louter een visitekaartje, tijdwinst bij contactopname, of net meer klanten aantrekken?
  • Conversie
    Eenvoudig gezegd: hoe zal je website zorgen dat jouw bezoekers tot actie overgaan, en waaruit moet die actie dan precies bestaan? Wil je er bijvoorbeeld voor zorgen dat meer bezoekers hun gegevens achterlaten zodat jij met hen contact kan opnemen wanneer het jou uitkomt? Of wil je net meer bezoekers naar je fysieke winkel lokken?
  • Teksten
    Je webteksten (ook wel websitecopy) moeten overtuigen. Op een goede website wordt je klant aangesproken zoals hij of zij dat zou willen en is het glashelder waar jouw bedrijf voor staat. Ga je zelf aan de slag met teksten, of reken je net helemaal op de copywriter van je webbouwer?
  • SEO
    Ook wel bekend als Search Engine Optimization of zoekmachineoptimalisatie. Je website trekt immers niet vanzelf bezoekers aan en moet nog steeds gevonden worden. Dat kan alleen maar door technische optimalisatie en voldoende relevante inhoud.

Dat zijn een heleboel belangrijke factoren bij elkaar, die stuk voor stuk invloed hebben op de effectiviteit van je website. Het verschil tussen een mooie website die voor jou werkt en één die dat niet doet, ziet er ongeveer zo uit: (wordt vervolgd)

Nieuwste artikelen

View All

Wettelijke verplichtingen van mijn webshop?

Elke bezoeker op uw website heeft recht op informatie over online winkel. Maar weet u welke informatie u wettelijk moet delen met uw klanten? Wij leggen het voor u uit!

February 15, 2021

Meer online reviews verzamelen doe je zo!

Reviews vind je overal. Maar hoe goed scoort jouw organisatie? Hopelijk goed, want deze nieuwe vorm van mond-aan-mond reclame is waardevoller dan ooit.

February 15, 2021