Groeien

Meer online reviews verzamelen doe je zo!

Reviews vind je overal. Maar hoe goed scoort jouw organisatie? Hopelijk goed, want deze nieuwe vorm van mond-aan-mond reclame is waardevoller dan ooit.

Wat is het belang van online beoordelingen?

Als je online aanwezig bent is, wil je zoveel mogelijk 'social proof'. Voor consumenten zijn online reviews de tweede belangrijkste bron van informatie als ze willen kopen op een webshop, na familie, vrienden of kennissen. Een belangrijke referentie voor potentiële klanten, dus. Waar vroeger veel meer negatieve reviews online verschenen, is het nu vanzelfsprekend geworden om je feedback online te plaatsen. Gelukkig is 77% van de shoppers bereid om een review voor jouw organisatie achter te laten. Je moet er gewoon naar durven vragen.

Zo ga je om met negatieve reviews

Waarom kom je vaker negatieve reviews tegen dan positieve? Consumenten gaan makkelijker hun negatieve ervaring delen om toekomstige klanten te ‘waarschuwen’. Tevreden klanten hebben niks om over te klagen en denken er dus niet aan om dit te delen met iedereen. Net daarom is het belangrijk om ernaar te vragen. Maar ook negatieve reviews bieden jou een kans. Ten eerste zorgt een mix van positieve en negatieve reacties voor meer betrouwbaarheid. Een buitenstaander zal het misschien moeilijk kunnen geloven dat 100% van de klanten echt alles geweldig vindt aan een product of dienst. Het gaat erom hoe je met een negatieve beoordeling omgaat als merk. Want die kan interessante inzichten aan het licht brengen. Reageer dus adequaat (en op tijd) en bedank je klant om iets achter te laten. Toon anderen dat je klachten serieus neemt en snel naar een oplossing zoekt.

Wist je dat maar liefst 82% van de consumenten de reviews op zijn smartphone leest tijdens de aankoop van een product? En dat Google ze gebruikt als ranking factor?

Een afbeelding

Hoe kom je aan kwalitatief goede recensies?

Een positieve online reputatie zorgt mee voor geloofwaardigheid, leads en een hogere ranking op Google. Maar wanneer is de tijd rijp om een review te vragen? Volgens onze ervaringen is het beste moment wanneer de buyer journey voorbij is. Dus als het product aangekomen is en - het liefst van al - nadat de klant de kans heeft gekregen om jouw product uit te proberen.

We weten ook dat een hele hoop reviews verzamelen niet altijd simpel is, maar maak het je klanten daarom ook gemakkelijk. Zorg ervoor dat je website niet de enige plaats is waar jouw klanten een review kunnen achter laten. Denk bijvoorbeeld aan Facebook. Reviews op sociale media hebben bovendien het voordeel dat ze worden gezien door andere Facebook-gebruikers. Die zijn dan weer geneigd om de pagina van jouw organisatie te bezoeken. Heb je een fysieke winkel? Vraag klanten persoonlijk (of via een kaartje bij hun aankoop bijvoorbeeld) of ze online even een review willen nalaten.


Nieuwste artikelen

View All

Wettelijke verplichtingen van mijn webshop?

Elke bezoeker op uw website heeft recht op informatie over online winkel. Maar weet u welke informatie u wettelijk moet delen met uw klanten? Wij leggen het voor u uit!

February 15, 2021

Heeft mijn bedrijf een website nodig?

Het blijft de vraag van één miljoen voor zelfstandigen en kmo’s: heeft mijn bedrijf een professionele website nodig? En zo ja, wat komt daar dan allemaal bij kijken?

February 15, 2021